Clinic

I torsdags var jag och mamma på clinic på Skärlunda. Det var Andreas Helgestrand som kommit på Sverigebesök och jag hade höga förväntningar inför kvällen. Dom två senaste clinicarna jag varit på har jag själv deltagit som ryttare så jag såg fram emot att få en mer helhet den här gången.

Alla har inte talang för att lära ut och förevisa. En del clinics med kända/duktiga ryttare jag varit på har blivit innehållslösa och utan röd tråd. Men inte denna gång.
Andreas
 

Andreas jobbade med ekipage i stigande ålder(på hästarna alltså!?), och vi fick se hästar från väldigt gröna till GP.

Det är alltid intressant och lärorikt att se hästarna på det här viset. Två hästar red Andreas själv och jag är imponerad över hans följsamhet på hästryggen!

Andreas rider Primero Hit

Den här kvällen fick jag med mig inspiration, bekräftelse på saker jag gör bra och saker att tänka på.

* Ha alltid en plan
* Undvik inte problemen, ta tag i dom direkt
* Se alltid till att hästen svarar för hjälpen
* Var själv kvick i tygel och skänkel, fastna inte
* Våga rida framåt
* Förändra
* Gör ridningen intressant och oförutsägbar för din häst
Min tränare Carro och Chac CC få tips


En del bra övningar var det också. Bland annat,
*Trappan med skolor. Om hästen lägger sig på innertygeln i slutan så rider man direkt in i öppna och sedan sluta igen
*Jobba piruetter och förberedelse för piruetter på kvartslinjen. Samla så mycket det går, när hästen är rak, avspänd och bjuder är det bara att vända (!)
Helt klart en rolig och lärorik kväll som ledde till en massa ridinspiraiton =)

Vill du läsa mer om clinicen fnns en bra artikel här http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Dressyr/2013/4/Andreas-holl-clinic/

God Natt!
/Sophie

Ps. Longerade Zigge på utebanan i dag och det var UNDERBART att äntligen kunna vara ute =)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Team Sittupp Junior 2023

Pay and Ride på Stall Hillerstad

Team Sittupp Jubileumsåret 2023!