Året som gått

Det kanske känns tidigt att göra en årssammanfattning men saken är den att jag kommer att blogga ytterst sporadiskt ett tag fram över och då känns det bra att "avsluta" med en liten sammanfattning av året som gått.

Jag har haft den här bloggen i nästan exakt ett år. Det har varit roligt att prova på men jag har inte bloggat på det viset som jag först tänkt.
Jag väljer dock inte att lägga ner bloggen utan tänker att jag kanske kommer att vilja göra ett inlägg då och då. Håll koll på mig och kusarna på FB i stället, där länkar jag även till den här bloggen om jag gör några inlägg!

2013 var året då jag tänkt bo på tävlingsbanorna. Med tre tävlingshästar skulle det bli mer än fullt upp (vilket det också blev) och jag valde att gå ner lite i tid på min andra arbetsplats under året för att kunna satsa mer på ridningen.

Som för det mesta blir inget riktigt som man tänkt sig men som helhet är jag ändå okej nöjd med det gånga året.

Stora händelser bortsett från tävlingar var att Challe och Tessan kom tillbaka från sin tidigare ägare respektive fodervärd. Det var svettigt på hög nivå ett tag för att lösa detta tidsmässigt och ekonomiskt.
Men det blev bra tillslut då vi fick nya fodervärdar till båda hästarna och alla verkar nöjda och glada! Det känns fint!
 Tessan

Challe från vår tid på tävlingsbanorna

Jag har kunnat satsa mer på mina tävlingshästar och elever, precis som jag hade hoppats. Dock insåg jag när höstplaneringen drog igång (troligtvis redan långt tidigare men då levde jag i förnekelse) att det är ohållbart för mig med tre tävlingshästar och en unghäst som ska utbildas.

Det resulterade i att beslutet togs att Zigge skulle säljas om vi hittade rätt köpare. Det var förstås inget lätt beslut och mååååånga timmars funderande var det innan vi bestämde oss.
Rätt köpare hittade vi i min tränare Caroline Carlstedt, DressyrHoppet. Dit flyttade han i juli och tränar på och mår toppen!

Zigge och Carro

Både Fiona och Roger var skadade en sväng under sommaren. Fiona med en mystisk bakbenshälta eller vad vi nu ska kalla det och Roger som blev stående bra länge efter att ha vrickat sig när han trampade in tåkappan illa i hoven på tävlingen i maj.

Jag har under hösten ridit in min fina tvååring Märta. Inridningen har gått bra och just nu har hon lite ledigt då vi har projekt drautjättestorabesvärligavargtänder.
Förhoppningen är lite mer ridning innan nyår och lite löshoppningsträning.

Märta

Mina elever har utvecklats fint och dom av er som tävlar har gjort många fina resultat och överträffat er själva. Det gör mig stolt!

Jag med elever

Som avslutning ska jag sammanfatta tävlingsåret och också berätta lite om planerna för 2014.

Föst ut i år var Zigge. Då vi haft problem med munnen till och från var formen inte den bästa när vi gav oss ut. Tanken var egentligen bara att känns på tävlingsmiljö och öva på att tävla tillsammans. Zigge skötte sig riktigt fint och blev mindre och mindre spänd på dom fyra starterna vi gjorde. Dock fungerade formen och sammarbetet dåligt så poängen blev därefter. Jag får fortsätta leva på den fina framgång vi hade 2012 och faktiskt är det riktigt gott nog för mig.<3

Zigge och jag

Fiona debuterade MSV B tidigt och även om resultaten svajade något (det är ju rätt svårt för en 6åring) så var det på hela taget en fin vårsäsong! Två gånger över 66% i MSV B:4 och en andra placering blev det. Vi fick även till en jättefin ritt i MSV C som gav 69% och även där en andra plats.
Fiona kvalade till Scandinavian Open i Falsterbo men vi hade tidigt bestämt att inte delta.
Fiona blev dessutom utsedd till Selektionssto *** tack vare sina fina resultat och bra dressyrindex!

Trots att Fiona bara tävlat en halv säsong i år så verkar hon sluta på en ärofull 26 plats av landets alla 6 åringar som gått ända upp till MSV B! Det är fint! <3

Fiona

Roger kom i gång senare än beräknat med sin tävlingsdebut. I början av året kändes han inte alls redo och inför debuten i maj fick han en spark som gjorde att det drog ut på tiden. Men när vi väl kom till skott blev det en fin radda topplaceringar!
4.a LB 70%
1.a LB 71%
2.a LB 70%
2.a LA 68%
2.a LA 67%
2.a LA 66%
En 63% procentare i LA också men den piloten var inte vaken ;)

Med sina 7 starter är han den 5åring som gjort näst minst starter av dom 16 hästar han har framför sig i sverige! Bara en häst hade gjort färre starter och även den slutade på 17 plats för årets femåringar!

Jag är riktigt nöjd med hans resultat men ffa med hur otroligt fint han skött sig hela tiden! <3

Roger

Nästa år är mitt mål att kvala till Championaten med både Fiona och Roger. Det blir en utmaning! Och vem vet, kanske halkar Märta med på ett bananskal?

Vi hörs!
/ Sophie

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Team Sittupp Junior 2023

Pay and Ride på Stall Hillerstad

Team Sittupp Jubileumsåret 2023!