Fullproppad!

Det har varit en intensiv, rolig och mycket lärorik helg då jag har varit i Linköping och gått Överdomarkurs. Det hör inte till vanligheterna att vi som är domaraspiranter får gå den här kursen (närmare bestämt har det aldrig tidigare hänt) men Monica på distriktet hade efter en del tjat fixat dispens till oss!

Det innebär att efter dagens examination så har jag behörigheten för att verka som Auktoriserad Överdomare i dressyr, men den träder inte i kraft förän min vanliga domarutbildning är klar. Skillanden på en överdomare (C- domare) och en auktoriserad överdomare är just den här utbildningen och examen.

Vi har gått igenom TR I och TR II, fördjupat oss i ÖD grejer och haft många bra och givande diskussioner om bland annat regler och olika scenarion som kan inträffa.

Så nu är jag fullproppad med ny information och ffa inspiration att komma ut på tävlingar både som domare och ÖD. =)
Guldlock?
I går blev det en lång dag i Linköping och jag kom hem ganska sent. Alla hästarna fick vila och jag passade i stället på att pyssla med Märta och låta henne busa av sig i ridhuset en stund. Det var så mysigt!
 
I fredags var jag med Fiona och tränade. Vi diskuterade lite tävlingsupplägg och bestämde oss för att rida igenom MSV B:4 för att se hur det fungerade. Överlag flöt programmet bra för att vara första gången med Fiona. Dessutom var det flera år sedan jag själv red det.
I travdelen var det egentligen bara högerslutan som var lite svår och det är ju för att Fiona gärna vill sticka ut högerbogen.
I galoppprogrammet var det inga större konstigheter. Jag får vara noga med bjudningen in i bytena och även där vara noga med att ha koll på högerbogen. Ett byte blev efter bak och ett lite efter hjälpen men alltså inte alls tokig premiär =)
 
Som det ser ut nu så provar vi någon MSV B på tävling och ser hur ffa bytena fungerar. Går det okej kör vi på med det, annars får vi fortsätta ett tag till med MSV C. Det blir spännande!
 
Fiona på hemväg efter MSV B "debuten"
Nu ska jag ut och rasta hästarna. Blir longering i dag för alla tre. I kväll ska jag förbereda inför Upptaktsträffen nästa lördag!
 
Vi Hörs!
/Sophie
 
 

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Team Sittupp Junior 2023

Pay and Ride på Stall Hillerstad

Team Sittupp Jubileumsåret 2023!