Med stort självförtroende!

I dag var det dax för Zigge att träna efter en veckas uppehåll då Carro varit i Norge. Det blev en kvällsträning i dag vilket är ovanligt för min del eftersom jag alltid tränar på dagtid i vanliga fall.

Zigge är som ni säkert förstått en rolig typ som man aldrig riktigt vet var man har.
I dag var han enligt eget tycke världens bästa dressyrhäst! Det bara lös självförtroende om honom när jag började rida fram.

Han blir sådan i bland, framför allt om vi jobbar mycket med galoppombyten, som han älskar och vet att han gör bra.

När han är fylld av självförtroende har han en positiv energi utan dess like. Han bara vill och vill och vill! Han vet långt innan jag tänkt tanken vad vi ska göra och han ger sig i kast med alla uppgifter överambitiöst. Det är vansinningt roligt att rida honom när han är sådan och då menar jag verkligen roligt. Jag kan inget annat än att le åt honom när han kör sina repor, burnar loss i hörnen och allt möjligt. Öronen är som två koner fastklistarde framåt på hans huvud och det känns som om han aldrig någonsin ska bli trött.

I dag var han alltså sådan, trots att vi inte gjort byten på länge. Jag blir så glad att han är så glad!

Vi övade en massa delar och detaljer ur MSV C:2 och i dag fick jag tillråga på allt flera bra aha - upplevelser =)

Först var det i bakdelsvändningarna. Jag har alltid varit bra på det och med min förra häst fick jag ofta finfina poäng på just det.
Med Zigge blir det lite blandat och ibland hakar han upp sig och spänner till. Carro ville att jag skulle tänka lite annorlunda på honom och inte rida för mycket. Inte samla mer än nödvändigt, inte korta upp hans redan kort a och energiska steg, utan helt enkelt bara mjukt famna om honom med båda skänklarna, vrida ordentligt på huvudet och höja min innerhand lite - och vips - HUR BRA SOM HELST!

Sen jobbade vi med dom förvända bågarna och jag berättade för Carro att jag upplevde det svårt att få Zigge med i sista svängen. Då blir det enkla bytet dåligt oxå. Jag upplever att jag måste ändra något tekniskt och när Carro sa till mig att verkligen sitta kvar överdrivet i galoppsidan, så kände jag ju hur jag har lutat mig innåt tidigare! Inte undra på att Zigge har svårt att svänga när han måste balansera upp mig!   ( Borde jag kanske kommit på själv, men vad ska man då med sin tränare till ;)    )

I travbågarna hade jag väldigt fin känsla men det blev ännu bättre när jag verkligen hade guminsnoddsarmar och mjuknade lite. Då fick jag så jättefint sug!

Zigge var alltså toppenfin i dag och gjorde många bra saker. Bland annat var ingångarna i öppnorna riktigt riktigt bra =)

En kanonträning helt enkelt!

Zigge och nöjd stormatte Zanna

God Natt
/ Sophie

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Team Sittupp Junior 2023

Pay and Ride på Stall Hillerstad

Team Sittupp Jubileumsåret 2023!